Termin Social Media odnosi się do korzystania z technologii internetowych i mobilnych. Umożliwiają one przełączenie komunikacji w interaktywny dialog. Andreas Kaplan (profesor marketingu i social media) i Michael Haenlein zdefiniowali media społeczne jako "grupę internetowych aplikacji opartych na ideologicznych i technologicznych podstawach Web 2.0 , a to pozwala na tworzenie i wymianę treści tworzonych przez użytkowników. Social media są mediami interakcji społecznych, są rozszerzeniem komunikacji społecznej. Tworzą one możliwość interaktywnej wymiany informacji pomiędzy organizacjami, wspólnotami, grupami a także użytkownikami różnych portali, np. społecznościowych takich jak Facebook czy Twitter.
Social media przyjmują różne formy, w tym fora internetowe, blogi, blogi społeczne, mikroblogi, podcasty , zdjęcia, wideo, oceny, zakładki społeczne. Dzięki zastosowaniu teorii w dziedzinie badań medialnych (społecznej obecności, bogactwo mediów) i procesów społecznych (autoprezentacja) Kaplan i Haenlein stworzyli system klasyfikacji dla różnych typów mediów społecznych. Opublikowali go w swoim artykule w Horizons firm z 2010 roku. Według Kaplana i Haenlein jest sześć różnych typów mediów społecznych:
1. projekty współpracy (np. Wikipedia),
2. blogi i mikroblogi (np. Twitter),
3. społecznościowe treści (np. Youtube),
4. serwisy społecznościowe (np. Facebook),
5. wirtualne światy (np. Świat of Warcraft)
6. wirtualne światy społeczne (np. Second Life).
W tych obszarach Social Media będziemy się obracać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz